Tankar om att vara stark

Vad är starkhet? Är det att alltid ha rätt och vara sig bättre än andra? Jag har fått ett bevis på starkhet idag.
Min älskade syster Isabelle konfirmerades idag. Det var en mycket vacker stund i kyrkan. Dem sjöng fina låter och prästen var på ungdommars nivå och prata på ett sätt som alla förstod.
Vad har detta med starkhet att göra då tänker ni? Jo en mycket modig tjej ställer sig inför alla i kyrkan och sjunger "Jag fick låna en ängel"  till minne av en ung pojke som kanske hade valt att konfimeras sig idag om det inte vore för en tragisk olycka för snart ett år sen.
Flickan stod pojken nära så det vart jobbigt för henne under sången och hennes vackra röst brast och hon grät men hon kom tillbaka och fortsatte sången, det kallar jag att vara STARK. Det berörde mig djupt.

Finns en annan person som jag vill skriva om idag, det är min underbara och helt fantastiska mormor.
Hon är bland dem starkaste personer jag känner.
För många år sen så drabbadas min mormor av en hjärnsjukdom som dem än i dag inte vet vad den beror på.
Läkarna sa till min mormor att när hon är 60 kommer hon att sitta i rullstol. Min mormor sa bara till doktorn att nej jag har inte tid med det, har mina barn och barnbarn. Dem sa också att hon inte kommer kunna prata och en massa annat negativt om hennes framtid. Men min mormor valde att tro att det kommer gå bra.

Min mormor är idag snart 80 år, hon är så vacker , hon  går med en krycka och hon pratar. Pratet är sluddrigt men hon ger sig inte för det. Sjukdommen har också medfört att hon har ständig värk i huvudet och är yr varje dag.
Trots denna smärta och hennes huvud som skakar hela tiden och att hon inte kan dricka eller äta själv så ger hon inte upp, hon gör sånt som läkarna sagt är omöjligt. Hon väljer att se det positiva varje dag och att vara tacksam för det hon klarar. Hon säger att den bästa medicinen är ett skratt och närhet till dem hon älskar.

För ett par månader sen så svimma hon och vart mer eller mindre medvetslös på sjukhuset befara dem det värsta. Mormor vaknar upp och säger, jag har inte tid att dö idag. Hon skojar med sjukhus personalen, har en pipleksak i fickan och ligger blixt stilla i sängen när läkaren kommer och ligger där och plötsligt piper med den så läkaren hoppar högt.
Hemma har hon hemhjälp av hemtjänsten, hon skojjar även med dem och är mån om dem.

För ett par år sen när jag var inlagd på sjukhus i kristinehamn så kom min mormor i stort sett varje dag och hälsa på mig. Hon har AllTID ställt upp för mig och alltid trott på mig.
Nu har min älskade mormor hyrt en stor stuga på kusten hon villsamla hela familejn och umgås med hos alla.
Det är då hon mår som allra bäst
När hon fyller 80 ska hon ha stor fest säger och bjuda alla som hon känner. Det kommer komma mycket folk :)


När jag ändå talar om ämnet så finns det en man som är så stark att man bara häpnar
se själva:





Jag avslutar mitt in lägg med orden " Livet är en resa Älska livet som det är" jag strävar efter det iaf och är på god väg ♥

Kommentarer
Postat av: Jennie

Vilket fint inlägg gumman, mycket fina tankar om dina nära o kära :-)

Man kan verkligen avundas folk som är SÅ starka som dom du skriver om.

2010-07-05 @ 20:54:11
URL: http://flowie.blogg.se/
Postat av: Linda

Va kul att hitta din blogg igen :-) Jag hade tänkt börja om igen när mina studier blivit klara, men det har inte blivit av. Jag har ju träffat din mormor en gång, verkar va en tuff tant det (Y). Va bra att ha en sådan förebild i sin närhet!! Ha det gött till vi ses! Kram

2010-07-13 @ 21:04:44
Postat av: Fru Ölmebo

Ett mkt bra inlägg.

Starkhet tycker jag är även en stor dos av medkänsla och omtanke och det är ngt du har massor av!



Kraaam

2010-08-14 @ 10:11:44
URL: http://familjenav6.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0